Terenem działania Poradni jest: gmina Bychawa, Strzyżewice, Jabłonna, Krzczonów, Wysokie, Zakrzew.
Naszym głównym celem jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży oraz udzielanie im pomocy adekwatnej do potrzeb. Ofertę kierujemy również do rodziców, nauczycieli, pedagogów i innych osób zaangażowanych w rozwój i wychowanie dzieci.
Pragniemy, aby nasza placówka była miejscem przyjaznym i bezpiecznym, w którym znajdą pomoc wszystkie osoby, które potrzebują wsparcia. Osoby zgłaszające się do Poradni traktujemy z należytą godnością i poszanowaniem prywatności.
Pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bychawie
Pracownicy merytoryczni Poradni to:
- psycholodzy,
- pedagodzy (surdopedagog, tyflopedagog, oligofrenopedagog),
- terapeuci,
- specjaliści wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- neurologopeda,
- doradca zawodowy.
Specjaliści Poradni systematycznie uczestniczą w specjalistycznych szkoleniach, zdobywają nowe umiejętności, które wykorzystują podczas pracy merytorycznej. Są otwarci i życzliwi wobec każdego klienta. Z empatią słuchają jego potrzeb, aby dobrze je zrozumieć. Wnikliwie analizują zgłaszane przez niego trudności, żeby jak najlepiej mu pomóc.
Komu pomagamy?
- dzieciom w wieku od 0 do 3 roku życia zamieszkałym na terenie działania Poradni,
- dzieciom i młodzieży z przedszkoli, ze szkół i placówek z terenu naszego działania,
- ich rodzicom i nauczycielom,
- przedszkolom, szkołom i placówkom w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Poradnia służy pomocą w zakresie:
- diagnozy,
- terapii,
- profilaktyki,
- doradztwa zawodowego
- wsparcia rodziców i nauczycieli,
- wsparcia szkól i placówek oświatowych.
Diagnoza:
- badania: psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne,
- przesiewowe badania logopedyczne słuchu i wzroku,
- opiniowanie na podstawie badań diagnostycznych,
- orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie i zagrożonej niedostosowaniem społecznym,
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
- diagnoza: w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w zakresie specyficznych zaburzeń w uczeniu się w kierunku - dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii,
- diagnoza gotowości szkolnej dziecka,
- diagnoza predyspozycji zawodowych,
- diagnoza przyczyn trudności w funkcjonowaniu edukacyjnym i społeczno-emocjonalnym,
- diagnoza procesów integracji sensorycznej,
- diagnoza centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD) w oparciu o metodę Neuroflow.
Terapia psychologiczna, pedagogiczna:
- pomoc terapeutyczna w różnych sytuacjach - np. interwencje kryzysowe, problemy adaptacyjne, trudności emocjonalne, uzależnienia behawioralne, w tym uzależnienia od mediów elektronicznych (Internet, telefon komórkowy), trudności społeczne, zaburzenia zachowania,
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
- systemowa terapia rodzin,
- terapia EEG Biofeedback,
- zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci ze sprzężonymi deficytami
w rozwoju, w tym dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu,
- terapia dzieci moczących się i ich rodzin oraz trening czystości małego dziecka,
- grupowe zajęcia dla dzieci z psychomotoryki,
- terapia ręki poprawiająca sprawności motoryczne i grafomotoryczne,
- terapia grupowa dla dzieci rozwijająca umiejętności emocjonalno-społeczne,
- Program Kids’ Skills – z wykorzystaniem Metody Dam Radę! pozwalający przezwyciężyć dziecku problemy emocjonalne i w zachowaniu oraz Metoda Jestem z Ciebie Dumny! – dla rodziców, którzy chcą wspierać swoje dzieci w przezwyciężaniu ich problemów,
- terapia wybiórczości pokarmowej.
Terapia logopedyczna:
- terapia zaburzeń mowy,
- logorytmika,
- terapia z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się (AAC),
- terapia z wykorzystaniem Metody Progestów oraz metody „Skojarzenia do mówienia”.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe:
- badanie poziomu inteligencji i predyspozycji zawodowych,
- udzielanie porad w zakresie poznania siebie i określania preferencji zawodowych,
- udostępnianie informacji o zawodach i ścieżkach edukacyjnych w różnych typach szkół,
- prowadzenie zajęć z młodzieżą, aktywizujących do wyboru szkoły i zawodu,
- udzielanie pomocy uczniom z przeciwwskazaniami zdrowotnymi do wyboru zawodu oraz osobom niezdecydowanym w podejmowaniu decyzji szkolno-zawodowych,
- konsultacje i porady dla rodziców,
- warsztaty dla rodziców „Wspieram, nie wyręczam”,
- konsultacje, porady i szkolenia dla nauczycieli i specjalistów,
- konsultowanie i pomoc w tworzeniu Wewnątrzszkolnych Systemów Doradztwa Zawodowego,
- udzielanie konsultacji, porad, informacji edukacyjno-zawodowych, mediacji i innych form pracy w zależności od potrzeb środowiska.
Na terenie poradni funkcjonuje „Sieć współpracy i samokształcenia
dla nauczycieli i specjalistów organizujących pomoc psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkół, przedszkoli i placówek”.
Inne działania cykliczne:
- zajęcia edukacyjno-rozwojowe dla rodziców – „Świadome rodzicielstwo”,
- zajęcia grupowe dla dzieci w czasie wolnym od zajęć szkolnych: np. „Wakacje z książką w Poradni”, „Ferie z Poradnią”, „Wakacje z Poradnią - integrujemy zmysły”, „Na tropie Świętego Mikołaja”, „Warsztaty rozwijania pasji”,
- konkursy dla dzieci i młodzieży,
- działania w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery i Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych.
Kiedy i jak można się do nas zgłosić?
Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię odbywa się na wniosek rodzica/prawnego opiekuna lub pełnoletniego ucznia.
Zgłoszenie nie wymaga skierowania, a pomoc jest dobrowolna i bezpłatna.
Zgłoszenia można dokonać osobiście lub pod nr telefonu 81 56-60-232
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 16.00