Zespół Wychowania i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Chełmie

Zespół Wychowania i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Chełmie

Zespół Wychowania i Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Chełmie

Z usług Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Chełmie mogą korzystać dzieci, młodzież, rodzice i nauczyciele z terenu działania poradni. Wszelkie usługi świadczone przez poradnię są bezpłatne. W przypadku osób niepełnoletnich wymagana jest zgoda rodziców. Uczniowie pełnoletni mogą korzystać z naszej oferty samodzielnie.

82 565 73 69
Powstańców Warszawy 8 22-100 Chełm

O poradni

Czas pracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 2 w Chełmie:

  • od poniedziałku do czwartku: od 8:00 do 18:00
  • piątek: od 8:00 do 16:00

Czas pracy sekretariatu:

  • od poniedziałku do piątku: od 7:30 do 15:30

 

Oferta psychologiczno-pedagogiczna:

Diagnoza psychologiczna:

  • Diagnoza specyficznych trudności w nauce: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia.
  • Diagnoza dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Diagnoza dzieci pod kątem wczesnego wspomagania rozwoju.
  • Diagnoza dzieci określająca gotowość do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
  • Diagnoza zakłóceń funkcjonowania rozwoju emocjonalno – społecznego.
  • Diagnoza młodzieży pod kątem wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu (doradztwo zawodowe).

 

Badania przesiewowe:

  • Kompleksowa przesiewowa diagnoza ryzyka dysleksji w klasach II szkoły podstawowej, zaburzeń emocjonalno-społecznych.

 

Diagnoza pedagogiczna:

  • Diagnoza specyficznych trudności w nauce: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia.
  • Diagnoza dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Diagnoza dzieci określająca gotowość do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
  • Diagnoza dzieci pod kątem wczesnego wspomagania rozwoju.
  • Diagnoza pod kątem wad wymowy.
  • Kompleksowa przesiewowa diagnoza ryzyka dysleksji w klasach I szkoły podstawowej.

 

Diagnoza logopedyczna:

  • Diagnoza dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
  • Diagnoza dzieci określająca gotowość do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
  • Diagnoza dzieci pod kątem wczesnego wspomagania rozwoju.
  • Diagnoza pod kątem wad wymowy.

 

Diagnoza funkcjonalna całościowych zaburzeń rozwoju:

  • Celem diagnozy jest postawienie rozpoznania zaburzenia ze spektrum autyzmu lub jego wykluczenie, opracowanie opinii psychologiczno – pedagogiczno – logopedycznej lub informacji o wynikach diagnozy.

 

Pomoc psychologiczno - pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom, młodzieży i rodzicom:

  • Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży.
  • Udzielanie wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
  • Udzielanie pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

 

Pomoc udzielana jest w formie:

  • Indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży.
  • Psychoterapii.
  • Terapii pedagogicznej.
  • Terapii rodzin.
  • Grup wsparcia.
  • Terapii uzależnień.
  • Interwencji kryzysowej.
  • Warsztatów.
  • Porad i konsultacji, wykładów i prelekcji.
  • Prowadzenia działalności informacyjno – szkoleniowej.
  • Prowadzenia telefonicznego punktu informacyjno – konsultacyjnego.

 

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielania nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom w zakresie:

  • Rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I–III szkoły podstawowej.
  • Planowania i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego.
  • Rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów.
  • Współpracy w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.
  • Współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno - komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego.
  • Rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.
  • Podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
  • Prowadzeniu edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego nauczycieli.

 

Psychoterapia indywidualna dzieci i młodzieży:

  • Psychoterapia indywidualnych problemów i kryzysów dziecka, zaburzeń adaptacyjnych, lęków, fobii, napadów paniki, natręctw.
  • Psychoterapia indywidualna dziecka z zaburzeniami koncentracji uwagi, nadpobudliwości, zaburzeń opozycyjno – buntowniczych.
  • Psychoterapia zaburzeń dziecka i młodzieży wynikających z wchodzeniem dziecka
    w okres adolescencji, zaburzenia zachowania, nieśmiałości, poczucia niskiej wartości, izolacji rówieśniczej, autoagresji.
  • Psychoterapia dzieci moczących się.
  • Psychoterapia dziecka i młodzieży z problemem zaburzenia odzywania, anoreksji, bulimii i ortoreksji.
  • Psychoterapia dziecka i młodzieży z zaburzeniami nastroju i symptomów depresji.
  • Psychoterapia dziecka i młodzieży uwikłanego w konflikt, przemoc rodzinną, przemoc i agresję rówieśniczą.

 

Terapia systemowa rodzin

  • Pomoc w zakresie przezwyciężania trudności wychowawczych, zaburzeń w relacjach.

 

Interwencja kryzysowa/pomoc w nagłych, trudnych sytuacjach życiowych, w szczególności:

  • W sytuacji myśli suicydalnych i prób samobójczych u dzieci i młodzieży,
  • W sytuacji autoagresji i samookaleczeń dzieci i młodzieży,
  • W sytuacji traumy i stresu pourazowego.

 

Oferta logopedyczna:

Diagnoza zaburzeń mowy:

  • Realizacja programów „Widzę”, „Słyszę”, „Mówię”.
  • Realizacja programu własnego ,,Rozwijanie mowy dziecka w zabawie”- zajęcia grupowe dla dzieci w wieku przedszkolnym (PM nr 2, PM nr 15).
  • Realizacja programu własnego z zakresu profilaktyki logopedycznej: Sprawny język mam, pięknie mówię sam – program dla dzieci w wieku przedszkolnym, w ramach grupowych zajęć logopedycznych.
  • Badania przesiewowe w przedszkolach dzieci 5, 6 letnich oraz w klasach I w szkołach podstawowych.
  • Diagnoza dzieci i młodzieży z wadami wymowy.
  • Diagnoza dzieci i młodzieży z zaburzeniami komunikacji językowej.
  • Diagnoza dzieci i młodzieży z wadami słuchu.
  • Diagnoza dzieci i młodzieży z niepłynnością mowy.

 

Indywidualna terapia logopedyczna:

  • Usprawnianie aparatu artykulacyjnego, funkcji oddechowych, fonacyjnych.
  • Korekta wad artykulacyjnych.
  • Praca nad świadomością fonologiczną.
  • Rozwijanie sprawności językowej.
  • Stymulacja procesów poznawczych.
  • Terapia jąkania.
  • Terapia dzieci przedszkolnych i szkolnych zakwalifikowanych do terapii logopedycznej po badaniach przesiewowych.
  • Terapia dzieci i młodzieży z wadami wymowy.
  • Terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami komunikacji językowej.
  • Terapia dzieci i młodzieży z wadami słuchu.
  • Terapia dzieci i młodzieży z niepłynnością mowy.
  • Terapia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (indywidualna terapia dzieci z niespecyficznymi i całościowymi zaburzeniami rozwoju mowy).
  • Realizacja programu rehabilitacyjnego stymulującego rozwój komunikacji językowej dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.

 

Prowadzenie działalności z zakresu profilaktyki logopedycznej:

  • Prelekcja dla nauczycieli dzieci w wieku wczesnoszkolnym – Dziecko z wadą wymowy w zespole klasowym.
  • Konsultacje dla rodziców i nauczycieli dzieci w wieku szkolnym – Jak wspierać dziecko z trudnościami w komunikowaniu się?
  • Profilaktyczne zajęcia logopedyczne prowadzone na terenie przedszkoli.
  • Konsultacje logopedyczne dla rodziców w sprawach związanych z rozwojem językowym ich dzieci - dla rodziców dzieci z zaburzeniami wymowy, z wadami słuchu, z niepłynnością językową.
  • Prowadzenie badań przesiewowych dzieci 5 - 6 letnich oraz uczniów klas I szkół podstawowych (z terenu działania Poradni).
  • Udzielanie pomocy merytorycznej i metodycznej nauczycielom w pracy z dziećmi z różnymi zaburzeniami mowy.
  • Realizacja programu profilaktycznego - Profilaktyka wad wymowy i zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I szkół podstawowych.
  • Terapią logopedyczną objęte są dzieci ze wszystkimi zaburzeniami mowy. W razie potrzeby podejmowana jest współpraca z placówkami specjalistycznymi, np. dla dzieci niedosłyszących, o obniżonym poziomie intelektualnym itp.

 

Doradztwo zawodowe:

Zajęcia grupowe prowadzone w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych:

  • Zajęcia z młodzieżą z zakresu preorientacji zawodowej i edukacyjnej skierowane w szczególności do uczniów podejmujących ważną decyzję edukacyjną dotyczącą wyboru szkoły ponadpodstawowej.
  • Zajęcia z młodzieżą z zakresu preorientacji zawodowej i edukacyjnej pomagające w dokonaniu wyboru i zaplanowania dalszej ścieżki edukacyjno – zawodowej dla uczniów kończących szkołę ponadpodstawową.
  • "Ścieżki zawodowe po szkole podstawowej" - program warsztatów grupowych skierowany do uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej. Uczniowie uzyskują najważniejsze informacje na temat możliwości wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej oraz tego, co należy uwzględnić wybierając szkołę i zawód. Zajęcia trwają 45 minut, organizowane są na terenie szkoły,
  • "Ścieżki zawodowe po szkole średniej" - program warsztatów grupowych skierowany do uczniów ostatnich klas szkoły ponadpodstawowej. Celem warsztatów jest zapoznanie uczniów z dostępnymi sposobami realizacji ich potencjałów edukacyjnych i zawodowych. Uczniowie poznają także, które cechy osobiste i cechy zawodu należy wziąć pod uwagę podejmując decyzję o wyborze szkoły i zawodu. Zajęcia trwają 45 minut, organizowane są na terenie szkoły.

 

Diagnoza indywidualna uczniów w kierunku trafnego wyboru szkoły i zawodu skierowana w szczególności do uczniów, którzy:

  • Kończą szkołę podstawową i zastanawiają się nad wyborem szkoły, profilu klasy w liceum, kierunku w technikum lub w szkole branżowej,
  • Kończą szkołę ponadpodstawową i zastanawiają się nad zawodem, kierunkiem studiów, innymi możliwościami kształcenia,
  • Uczęszczają do liceum, technikum, szkoły branżowej i zastanawiają się nad zmianą klasy lub szkoły,
  • Podjęli już decyzję odnośnie wyboru szkoły, klasy bądź zawodu i chcą się upewnić, czy wybór był właściwy,
  • Mają pomysł na własną karierę w przyszłości i chcą uzyskać informację na temat sposobów jego realizacji,
  • Mają problemy zdrowotne i nie są pewni, czy nie będą one przeciwwskazaniem do wykonywania wybranego zawodu,
  • Chcieliby lepiej poznać siebie, dowiedzieć się o swoich mocnych i słabych stronach, rozpoznać swoje zainteresowania, by móc w przyszłości dokonywać bardziej świadomych wyborów odnośnie rozwoju osobistego, edukacji, życia zawodowego,

 

"Doradztwo jako proces"

  • Program warsztatów indywidualnych z doradztwa zawodowego z elementami coachingu, realizowany w formie cyklu spotkań z doradcą zawodowym na terenie Poradni. Program skierowany jest do uczniów, którzy mają nasilone problemy z podjęciem decyzji o wyborze szkoły i zawodu, poszukują wsparcia w przezwyciężeniu tych trudności, chcą lepiej poznać siebie i nauczyć się skuteczniej wykorzystywać osobiste potencjały.

 

Poradnictwo zawodowe i edukacyjne dla uczniów niepełnosprawnych oraz ich rodziców:

  • Diagnoza indywidualna ukierunkowana na pomoc w optymalnym wyborze szkoły oraz zawodu z uwzględnieniem możliwości i ograniczeń zdrowotnych. Konsultacje z doradcą zawodowym dla rodziców uczniów niepełnosprawnych oraz rodziców uczniów z chorobą przewlekłą.

 

Zajęcia psychoprofilaktyczne:

  • Realizacja programu z profilaktyki selektywnej dla młodzieży w wieku
    13-19 lat "FreD Goes Net", program rekomendowany przez Krajowe Biuro do Spraw Narkomanii.
  • Organizacja szkoleń dla realizatorów rekomendowanego programu profilaktycznego „Unplugged”.
  • Prowadzenie w szkołach i placówkach zajęć profilaktycznych, warsztatów o tematyce zapobiegania uzależnieniom, uzależnień behawioralnych.

 

Zajęcia z profilaktyki zdrowia psychicznego

  • Realizacja programu „Wsparcie na starcie” - wsparcie uczniów klas maturalnych szkół ponadpodstawowych. Zadanie z zakresu Programu Promocji i Ochrony Zdrowia w Mieście Chełm na lata 2021 – 2023. Celem programu jest wsparcie uczniów/rodziców/nauczycieli którzy są w kryzysie, doświadczają nasilonych trudności emocjonalnych, zmagają się z problemami emocjonalnymi lub innymi problemami wynikającymi bezpośrednio lub pośrednio z sytuacji epidemicznej,
  • Trening Zastępowania Agresji (AMIT ART),
  • Trening Umiejętności Społecznych,
  • Trening komunikacji interpersonalnej i asertywności dla uczniów.

 

Zajęcia warsztatowe dla uczniów:

  • Zajęcia wspierające uczniów po powrocie do szkół z nauczania zdalnego.
  • Zajęcia rozwijania umiejętności twórczego myślenia oraz uczenia się.
  • Zajęcia rozwijania umiejętności radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, w tym ze stresem szkolnym i egzaminacyjnym.
  • Zajęcia integracyjno – adaptacyjne.
  • Zajęcia psychostymulujące rozwój dzieci z deficytami poznawczymi oraz zakłóceniem rozwoju emocjonalno – społecznego.
  • Zajęcia rozwijające kompetencje społeczno – emocjonalne dla uczniów szkół podstawowych.
  • Zajęcia w ramach programu profilaktycznego Bajkoterapia „Bajkowe wsparciaki – odstraszaki”. Jak zrozumieć emocje - moc bajek terapeutycznych. Program skierowany do dzieci w wieku 5-7 lat,
  • Zajęcia dla uczniów szkół średnich „Mindfulness jako metoda by oswobodzić się z gonitwy myśli i zdarzeń, wspomóc system odpornościowy na stress.